Et liv i udkanten af samfundet


I århundreder har den oprindelige befolkning i Perus højland levet et liv i udkanten af samfundet. Disse mennesker har ikke mærket meget til det økonomiske opsving, som Peru har oplevet siden 1990’erne. Selvom landets BNI per indbygger er steget inden for de sidste år, er den store sociale og økonomiske ulighed mellem by-og landbefolkningen ikke blevet mindsket.  Ser man på den oprindelige befolkning lever over en fjerdedel i ekstrem fattigdom. I Cusco-regionen er halvdelen af befolkningen fattig, og mere end en tredjedel af børnene under fem år lider af kronisk underernæring. 

Uddannelsessystemet i Peru har igennem årtier undervist den oprindelige befolkning på spansk ud fra vestlige og urbane læseplaner, der kun havde lidt at gøre med børnenes kontekst. Viden om fx landbrug i højlandet, den lokale flora og fauna, traditionel medicin, eller idéer, der byggede på de oprindelige folks verdensforståelser, var ofte bandlyste i klasseværelset. På trods af at man i 1970’erne ændrede til tosproget undervisning i uddannelseslovgivningen, og sidenhen til tosproget interkulturel undervisning i 1980erne, har implementeringen af den nye tilgang været begrænset. Skolerne er stadig prægede af den gamle civiliseringstilgang. I 2010’erne var det kun på 10 procent af skolerne i de quechuatalende områder, at undervisningen foregik på det lokale sprog. 

AXIS arbejder for, at quechuatalende børn i de offentlige skoler i Ayacucho og Cusco bliver undervist på deres eget sprog og med udgangspunkt i og respekt for den lokale kultur. Det gør vi blandt andet gennem skolehaver, hvor skoleklasserne dyrker egne afgrøder, har dambrug, produktion af smådyr som marsvin og høns og bistader, men også gennem klassebiblioteker, hvor børnene kan tage de bøger med hjem, som er skrevet af og handler om børn fra den oprindelige befolkning, og læse sammen med familierne. Denne form for elevinddragende og lokalforankret undervisning gavner børnene både fagligt og kulturelt.

Mød børn og kvinder fra Ccaccahuara og hør Ramón fra Sandheds- og forsoningskommissionen fortælle om ulighed i uddannelse i videoen.

One child, one teacher, one book, one pen can change the world.
— Malala Yousafzai

Dialogbaseret seksualundervisning


I Ayacucho og Loreto, hvor der bor mange oprindelige befolkningsgrupper, kæmper man med seksuel vold og et stort antal uønskede teenagegraviditeter, der ofte fører til, at unge mødre må droppe uddannelsen og ender i fattigdom. Desværre har halvdelen af lærerne i Peru ikke den nødvendige viden og hverken kendskab til eller erfaring med de pædagogiske metoder, der skal til for at sikre kvalificeret seksualundervisning.

Siden 2014 har AXIS arbejdet for at få dialogbaseret seksualundervisning implementeret i skolerne i Ayacucho og Loreto. Erfaringerne viser, at undervisningen styrker eleverne i deres selvværd, forbedrer deres evne til at lytte til og forstå andres synspunkter og giver dem mod til at forebygge og sige fra overfor seksuel vold. Sammen med partneren, Kallpa, har vi uddannet og opkvalificeret lærere, styrket unge i at øge kendskabet til seksuelle rettigheder og hjulpet civile organisationer med at øge det politiske pres for at implementere undervisningen i skolerne. Blandt myndigheder og lærere findes viljen til at oplyse de unge, men det kræver faglig og didaktisk viden at bryde med tabuerne om seksualitet.

Danske studerende og frivillige undervisere i engelsk i slumkvarteret Villa El Salvador, syd for Lima


I slumkvarteret Villa El Salvador i udkanten af Lima har vores partner, CEPROMUP, i samarbejde med AXIS, etableret en sprogskole. Her har danske praktikanter undervist områdets unge og voksne i engelsk siden 1999. Det giver eleverne både øget selvværd og jobmuligheder og kan derfor være en vej ud af fattigdom.

Vores partnere

Tarea

Tarea er en af de førende peruanske civilsamfundsorganisationer, der er kendt for sin mangeårige indsats indenfor tosproget, interkulturel og demokratisk uddannelse.

Tarea fokuserer på sårbare grupper, deres kendskab til deres rettigheder, deres muligheder for uddannelse, kritisk stillingtagen, politisk og social deltagelse.

Kallpa

Kallpa fokuserer på udsatte børn og unges vilkår inden for sundhed, uddannelse og beskæftigelse. Organisationen har mangeårig erfaring med at udvikle pædagogiske læringsmidler og at involvere lokale civilsamfundsgrupper.
Indsatsen udføres af regionale koordinatorer med indgående kendskab til regionale kulturelle, strukturelle og politiske vilkår.

Andees Pachatusan

Andees Pachatusans mål er at sikre kvalitetsuddannelse til de fattigste områder af højlands- og regnskovsområderne i Cusco.

Mange af Pachatusans medlemmer har 20-30 års erfaring fra ledende stillinger i undervisningssektoren og har arbejdet med undervisning af børn og voksne, udvikling af undervisningsmaterialer og videreuddannelse af lærere.