Uddannelse er en menneskeret


At få en uddannelse er en menneskeret. Derfor er der i årtier blevet gjort en stor indsats for at få alle børn i skole. 91 procent af børnene i udviklingslandene går i dag i skole. Men disse børn har også krav på en god skolegang, og der er desværre stadig stor ulighed i kvaliteten af uddannelse. Børn fra over- og middelklasse har adgang til skoler med ressourcer og kompetente lærere, mens børn fra udsatte positioner ikke har de samme muligheder. Skolerne i slumkvarterer og i afsidesliggende landområder er ofte underbemidlede og mangler lærere. Grundet sociale normer, vold og teenagegraviditeter er pigerne i disse dele af samfundet ofte særligt begrænset i deres muligheder for at få en uddannelse.

Lige nu er der stort behov for at skabe forandring og udvikling verden over. Klimaforandringer påvirker flere og flere menneskers dagligdag, og årligt er 40 millioner børn forhindret i at komme i skole på grund af ekstreme vejrforhold som tørke og oversvømmelse. For at sikre en bæredygtig fremtid for de kommende generationer er det helt centralt at investere i god uddannelse til alle.

AXIS støtter marginaliserede befolkningsgrupper i Bolivia, Peru og Ghana i at opnå kvalitetsuddannelse både inden for og uden for det officielle uddannelsessystem. Det betyder, at kvalitetsuddannelse bliver tænkt ind i klasseværelser, ungdoms- og kvindeorganisationer, lokale foreninger og i hjemmene. Alle steder, hvor undervisningen kan tage udgangspunkt i deltagernes eget ståsted, og hvor deres viden, erfaringer, sprog og kultur bliver integreret i aktiviteterne.

seksuelle rettigheder

Fokus på

AXIS har et særligt fokus på, gennem implementering af rettighedsbaseret seksualundervisning, at styrke ligheden mellem kønnene og piger og kvinders muligheder. 

Årligt bliver 12 millioner piger taget ud af skolen for at blive gift. Pigers uddannelse er et vigtigt redskab til at opnå større lighed globalt, og det har stor betydning, både for pigerne selv og for samfundet. For hvert år en pige går i skole, vil hendes fremtidige årsindkomst blive øget med op til 20 procent. Uddannede kvinder bliver desuden gift og får børn senere og får generelt færre børn end uuddannede kvinder. Det styrker kvindens sociale, økonomiske og kulturelle indflydelse i samfundet, og det påvirkninger den kommende generation: Et barn, hvis mor kan læse, har dobbelt så stor chance for selv at komme i skole.

Bedre seksualundervisning kan være med til at bryde de barrierer, der findes, for at piger kan gå i skole. Noget af det, som afholder mange piger i fattige områder fra at færdiggøre skolen er tidligt ægteskab og graviditet. I undervisningen er der fokus på, at eleverne får større bevidsthed om deres egne grænser og en større respekt for andres. Vores erfaringer har vist, at seksualundervisning styrker elevernes selvværd og forbedrer deres evne til at lytte til og forstå andres synspunkter. Det giver dem også mod til at forebygge og sige fra overfor seksuel vold. For pigerne betyder bedre seksualundervisning, at flere kan beskytte sig mod uønsket graviditet i teenageårene. Det giver dem bedre mulighed for at gennemføre en uddannelse.

Sådan arbejder vi

Engagerende undervisning


For AXIS er kvalitetsuddannelse grundlæggende set statens ansvar. Derfor arbejder vi for, at statslige og lokale myndigheder sikrer alle en god uddannelse. I samarbejde med lokale civilsamfundsorganisationer påvirker vi lokale, regionale og nationale myndigheder til at integrere perspektiver, fag og uddannelsesforløb både i grundskolen og på læreruddannelserne, som er kulturelt og sprogligt sensitive, så undervisningen både er inkluderende og engagerende.

Vi påvirker magthaverne


Vi mener, at en deltagerorienteret tilgang til undervisning er fundamentet i kvalitetsuddannelse. Derfor er vi med til at udvikle undervisningsmodeller, hvor dialog, refleksion, interaktion og udvikling står i centrum. Det styrker elevernes kritiske sans og dermed deres handlekraft. Vi arbejder for, at retten til uddannelse også omfatter retten til medbestemmelse og indflydelse på uddannelsens udformning, indhold og undervisningsmetoder.

Vi arbejder for fire verdensmål

  • 4. Verdensmål

    Kvalitetsuddannelse

  • 5. Verdensmål

    Ligestilling mellem kønnene

  • 10. Verdensmål

    Mindre ulighed

  • 17. Verdensmål

    Partnerskaber for handling

ØGET FOKUS PÅ KLIMA

Hvert år forhindres 40 millioner børn i at komme i skole grundet ekstreme vejrforhold, såsom tørke og oversvømmelse.

Uddannelse er et centralt redskab for at sikre den enkelte bedre levevilkår. Men uddannelse sikrer også mennesker den viden og de redskaber, som er nødvendige for at tilpasse sig klimaforandringer og er desuden afgørende for at udvikle mere bæredygtige og grønne samfund. Det er AXIS’ ambition at integrere klimainitiativer i vores nuværende og fremtidige indsatser. Allerede nu er vores skolehaver med til at sikre en mere sikker madforsyning.