Bolivia – det fattigste land i Sydamerika


Bolivia er det fattigste land i Sydamerika. Frem mod 2019 havde landet en økonomisk vækst og social fremgang. Men med den globale COVID-epidemi og lokale regerings- og politiske kriser og forværret økonomi har været med til at bremse den sociale udvikling. Halvdelen af Bolivias befolkning lever i fattigdom, heraf 27 procent i ekstrem fattigdom. Bolivias oprindelige folk udgør en væsentlig del af de ekstremt fattige. De fattige i landdistrikterne og højlandsområderne rammes hårdt af klimaforandringerne, der medfører ekstreme vejrforhold med hyppigere oversvømmelser og tørker. Det påvirker landbruget, især småbøndernes og de oprindelige folks fødevaresikkerhed og leveforhold.

Fakta

I Bolivia bor der cirka 12 millioner mennesker. 2,5 millioner tilhører den oprindelige befolkning. De Quecha- og Aymara-talende folk hører til i det bolivianske højland, hvor AXIS har projekter. De er de to største grupper inden for den oprindelige befolkning.  

Education then, beyond all other devices of human origin, is the great equalizer of the conditions of men, the balance-wheel of the social machinery.
— Horace Mann

Dialogbaseret seksualundervisning


Bolivia kæmper med stor ulighed mellem kønnene og mange teenagegraviditeter. Abort tillades kun under ganske særlige omstændigheder, og mange bureaukratiske forhindringer gør det næsten umuligt for kvinder at få adgang til abort. Bolivia har derfor et højt antal illegale aborter hvert år. Udføres indgrebet af ikke-professionelle kan det have fatale konsekvenser for de gravide kvinder og piger. 30 procent af skolefrafaldet i Bolivia skyldes teenagegraviditeter. Det er i høj grad fattige piger, der får børn tidligt. Det tvinger dem ud af skolen og fastholder dem i hjemmet. Hvis de unge mænd vælger at forlade skolen for at forsørge deres nye familie, ender de ofte med de lavest lønnede jobs uden store muligheder for økonomisk og faglig udvikling. Mange unge fra den oprindelige befolkning søger viden om sex og prævention blandt andre unge, fordi sex er et tabuiseret emne hjemme og i skolen. Det resulterer i fejlinformation, mytedannelser og uvidenhed blandt de unge.

Heldigvis har de bolivianske elever stor tillid til den viden og undervisning, som de får af deres undervisere på skolen. Vi har gennem flere år haft undervisningsforløb på skoler i Cochabamba og La Paz, som er tilpasset det oprindelige folks kultur, sprog, normer, skikke og traditioner. Her opmuntres de unge til at diskutere emner inden for seksualitet. Det styrker eleverne i deres selvværd, forbedrer deres evne til at lytte til og forstå andres synspunkter og giver dem mod til at forebygge og sige fra overfor seksuel vold. Vi samarbejder med myndighederne om at få implementeret dialogbaseret seksualundervisning i Undervisningsloven og om at få undervisningsmetoderne udbredt på lærerseminarerne, så fremtidens lærere kan undervise de unge i deres seksuelle og reproduktive rettigheder.

Kvinders rettigheder og bæredygtige familielandbrug


De kvindelige quechua-bønder i Sacaba i Cochabamba-provinsen er blandt de mest marginaliserede i landet. Deres økonomiske midler er få, og de bliver ofte diskrimineret på grund af deres køn og etnicitet. Derfor har AXIS støttet kvinderne i at drive bæredygtige familielandbrug, så deres adgang til fødevarer er blevet forbedret. Samtidig er kvinderne blevet styrket gennem undervisning, så de har fået mod på at gå ind i kampen for at mindske køns- og etnisk ulighed. Ved at kombinere landbrugsfaglige kompetencer med personlig udvikling og salg af overskudsproduktion har undervisningen været med til at skabe en miljømæssig, social og økonomisk forbedring.

Nu arbejder AXIS med at styrke flere kvinder og unge i Sacaba i deres viden om rettigheder og sundhed inden for seksualitet og reproduktion. Kvinder og unge i lokalsamfundene undervises i deres seksuelle rettigheder, og hvordan de kan udøve og kræve deres rettigheder opfyldt derhjemme, i det offentlige rum og på den politiske arena. Det spreder sig som ringe i vandet; for de kvinder og unge, som har modtaget undervisning, går selv ud og underviser på skoler og i foreninger i lokalsamfundene og går i dialog med embedsfolk i kommunen, om hvordan myndighederne bedst understøtter aftabuisering og oplysning. Deres indsats har blandt andet betydet, at Sacaba kommune har forpligtet sig på at oprette sundhedscentre for kvinder.

I Bolivia taler de unge om deres seksualitet

Her kan du høre elever og lærerstuderende sætte ord på vigtigheden af god seksualundervisning

Vores partnere

CETM (Centro de Estudios de Mujeres de Trabajo) er grundlagt i 1986. Organisationen har igennem årtier arbejdet for bekæmpelse af diskrimination og undertrykkelse af kvinder, særligt gennem mobilisering og træning af kvinder i lokalsamfundene, så de kan tale for og kæmpe for deres seksuelle rettigheder og sundhed både lokalt og over for politikere og myndigheder. CETM har hovedkontor i Cochabamba, har et stort lokalt kendskab og netværk og har solide erfaringer med udviklingsprojekter finansieret af internationale donorer.

Pueblo Diferente er grundlagt i 2015 og er dermed en relativt ung CSO, men besidder allerede stor ekspertise og erfaring. Organisationens mål er at styrke det formelle bolivianske uddannelsessystem gennem kvalitetsuddannelse med fokus på udsatte befolkningsgrupper og med respekt for alle uanset køn, etnisk og kulturel baggrund.